Jak dbać o odporność dziecka?

jak dbać o odporność naszego dziecka

Każdy rodzic przed jesienno-zimowym okresem zwiększonej zachorowalności uzbraja się w gamę różnorodnych suplementów (domowych i kupowanych) zwiększających odporność dziecka. Nie ma w tym nic dziwnego. Dzieci w wieku przedszkolnym chorują średnio 4 do 8 razy w ciągu roku na infekcje dróg oddechowych, a w wieku szkolnym od 2 do 4. Niestety, wszyscy wiemy, kiedy przypada koncentracja tych zachorowań. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy słusznie skupiamy się na suplementowaniu jako sposobie zwiększania odporności. Wychodząc naprzeciw temu pytaniu, poniżej prezentuję Państwu sposoby profilaktyki infekcji w okresie jesienno-zimowym:

Szczepienia a odporność dziecka

Szacuje się, że 85% infekcji górnych dróg oddechowych generowanych jest przez wirusy, a wszyscy dobrze znamy najpopularniejszy rodzaj wirusa grożącego naszym pociechom – grypę.

Badania naukowe oraz moje doświadczenie lekarskie dowodzą, że najskuteczniejszą metodą profilaktyki infekcji grypy są szczepienia ochronne. Szczepić możemy już dzieci pow. 6 miesiąca życia

Wzmocnienie odporności dziecka przez dietę

Jak powszechnie wiadomo, zbilansowana dieta to jeden z najistotniejszych czynników wspomagających odporność dziecka. Warto pamiętać o tym, że najważniejsze nie są w tej diecie: czosnek, miód i tran (choć istotne!), ale właściwy bilans kaloryczny, dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych, dbałość o witaminy (przede wszystkim naturalne) i regularność w spożywaniu posiłków. Gdy dostarczamy dziecku regularne, odpowiednio skomponowane posiłki nie dopuszczamy do spadku cukru we krwi, dzięki czemu ma lepsze samopoczucie, więcej energii i odpowiedni poziom koncentracji do nauki.

Aktywność fizyczna dziecka

Wskazany jest jak najczęstszy ruch na świeżym powietrzu. Podczas spaceru nie obawiajmy się biegania i skakania naszej pociechy – umiarkowany wysiłek fizyczny to jeden z najskuteczniejszych sposobów hartowania i wzmocnienia układu immunologicznego. Dobrze dotleniony organizm będzie szybciej pozbywał się toksyn, a ruch działa pobudzająco na układ odpornościowy. Co więcej, aktywność fizyczna poprawia perystaltykę jelit, a to zmniejsza ryzyko wystąpienia zaparć. Pamiętajmy, że im bardziej wymagająca i męcząca aktywność fizyczna, tym lepiej. Duży wysiłek zmusza serce do wzmożonej pracy, dzięki czemu dziecku poprawia się wydolność układu krążenia, a ponadto aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia obciążającej organizm nadwagi..

Unikanie skupisk ludzi

Zdecydowanie wskazane jest unikanie skupisk ludzi w okresie zwiększonego ryzyka zachorowania. W szczególności tłocznych placów zabaw. Ważna jest ciągła praca rodziców i dziadków nad zdrowiem dziecka, poprzez wpływanie na jego zdrowe nawyki. To właśnie one pozwalają zmniejszyć zagrożenie w postaci pobytu dziecka w szpitalu, który jak wiadomo, jest miejscem leczenia, ale jest też miejscem obfitym w lekooporne drobnoustroje chorobotwórcze. Im rzadziej dziecko przebywa w szpitalach, tym mniejsze ryzyko narażenia dziecka na wirusy i bakterie.

Co ponadto jest istotne w walce z infekcjami?

  • Częste mycie rąk przez wszystkich (!) domowników.
  • Tutaj mogę Państwa zaskoczyć – chronienie dziecka przed ekspozycją na dym tytoniowy stanowi niezwykle istotny czynnik w dbaniu o jego odporność.
  • Odpowiednio długi, regularny sen.
  • Odpowiedni ubiór. Na spacer nie ubieramy dzieci zbyt ciepło, a w domu utrzymujemy pokojową temperaturę (od 19°C do maksymalnie 22°C). Przegrzewanie dziecka będzie miało skutek całkowicie odwrotny od zamierzonej ochrony przed zachorowaniem.
  • Na samym końcu lokuję suplementację – nie oznacza to, że nie ma ona znaczenia przy wzmacnianiu odporności dziecka. Ma, zarówno ta domowa (imbir, cytryna, sok z malin, czosnek, miód), jak również w postaci tabletek, ale jej wpływ na układ immunologiczny jest niewielki w porównaniu z wyżej wymienionymi czynnikami.

Wszystkie powyższe sposoby profilaktyki infekcji wymagają konsekwencji. Zarówno rodziców jak i dziadków. Okres dziecięcy i liczba przebytych zakażeń w dzieciństwie, nie są bez znaczenia dla późniejszego zdrowia dziecka, dlatego warto wspólnymi siłami zaszczepiać w dziecku prozdrowotne nawyki, w trosce o jego dobro.